Sedar tak sedar...

Bismillah…

Baru2 ni ada seorang sahabat ni hantar sms kat saya. Sekadar bertanya khabar.

“Salam.” Hantar dia pendek.

“Waalaikumusullam Warahmatullah.” Panjang saya menjawab. Sengaja penuhkan ruang sms.

“Amboi, panjangnye ko balas? Bagusnye ko doakan aku..hehe..” Dia balas balik. Niat di hati mungkin hanya sekadar untuk bergurau.

‘Erk..?’ Terkedu. Tiba2 je time tu timbul satu persoalan dalam hati saya. Erm.. Mungkin ada betul jugak apa dia ckp ni. Sebab nya, masa dia cakap macam tu, saya ada terfikir sebuah hadis yang disebutkan oleh Ibnu Jarir dan Ibnu Abi Hathim.

Suatu hari ketika Rasulullah SAW sedang duduk bersama para sahabatnya, seseorang datang dan mengucapkan, “Assalaamu’alaikum.” Maka Rasulullah SAW pun membalas dengan ucapan “Wa’alaikum salaam wa rahmah”

Orang kedua datang dengan mengucapkan “Assalaamu’alaikum wa rahmatullah” Maka Rasulullah membalas dengan, “Wa’alaikum salaam wa rahmatullah wabarakatuh” .

Ketika orang ketiga datang dan mengucapkan “Assalaamu’alaikum wa rahmatullah wabarakatuhu.” Rasulullah SAW menjawab: ”Wa’alaika”.

Orang yang ketiga pun terperanjat dan bertanya, namun tetap dengan kerendah-hatian, “Wahai Rasulullah, ketika mereka mengucapkan Salam yang ringkas kepadamu, Engkau membalas dengan Salam yang lebih baik kalimatnya. Sedangkan aku memberi Salam yang lengkap kepadamu, namun aku terkejut Engkau membalasku dengan sangat singkat hanya dengan wa’alaika.”

Rasulullah SAW menjawab, “Engkau sama sekali tidak menyisakan ruang bagiku untuk yang lebih baik. Karena itulah aku membalasmu dengan ucapan yang sama sebagaimana yang di khabarkan Allah di dalam Al-Qur’an.”

Subhanallah. Lihat akhlak Rasulullah. Bagaimana apabila orang mendoakan selamat dan sejahtera ke atas baginda, baginda mendoakannya dengan jawapan yang lebih baik.

Tapi saya terfikir, kalau seseorang tu mengucapkan kepada kita hanya sekadar ‘salam’, agak2 apa yang perlu kita jawab? Apa maksudnya kalau hanya sekadar ‘salam’? Nak doa kat kita ke tak ni? Sedangkan apa yang diajar nabi kepada para sahabat adalah ungkapan ‘Assalamualaikum’, kenapa pulak kita memandai nak ubah kepada ucapan yang lain?

Sedar tak sedar ini lah salah satu perangai yang sudah menjadi kebiasaan masyarakat kita sekarang dalam berSMS. Termasuk saya. Kononnya nak jimatkan ruang sms mahupun chatting. Padahal kalau difikirkan, sanggup ke kita nak tukar pahala dengan kita mengikuti sunnah berbanding dengan 1 sen nilai sms yang terlebih? Uish, saya tak sanggup dong!

Jika dilihat, tujuan salam diberikan adalah untuk mendoakan kesejahteraan si dia dan juga memberitahu bahawa dia tidak terancam dan aman serta selamat sepenuhnya daripada kita. Namun, jika hanya ‘salam’ yang diberikan, saya rasa itu bukanlah satu doa buat kita. Kedekut sangat ke kita sampai tak boleh nak tambah sikit ucapan ‘assalamualaikum’ seperti yang diajar oleh nabi S.A.W.?

Daripada Anas bin Malik R.A., sabda Rasulullah S.A.W.:

“…. Maka barangsiapa menolak sunnah aku, maka dia bukan dari kalangan aku”

Riwayat al-Bukhari

Kalau Rasulullah sendiri sampai bersabda ‘maka dia bukan dari kalangan aku’, agak2 bagaimana pula dengan syafaat baginda untuk kita ketika di padang mahsyar nanti?

Sama-sama kita renungkan...

Lets beware with the minor sins...

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Related Posts with Thumbnails