Buruk khabar daripada rupa

Bismillah…

Alhamdulillah, aku masih ada kesempatan untuk menaip sepatah dua di dalam blog kesayangan ni. Buat pembaca yang budiman, setelah di survey di blog2 orang lain dan meminta nasihat daripada mereka yang pakar, aku pon telah membuat satu kesimpulan yang cukup mudah untuk membuatkan blog ni nampak lebih menarik dan tidak memboringkan. Jeng jeng jeng! Ape die? Erm… Aku rasa lepas ni aku nak menggunakan kata ganti diri ‘aku’ lah bagi menggantikan ‘saya’ bukan seperti dalam blog2 yang lepas; tidak lain tidak bukan untuk lebih rasa dekat dengan penulisan2 aku di sini. Hehe.. Kata orang tua2, lebih mesra gitu.

Senang. Walaupun nanti mungkin ade orang akan kata, “Ish, takkan gune ‘aku’ kot? Kasar laa..”

Aku akan jawab “Xpela kasar2 pon, janji mesra..”

Lagipun, ape bezanye ‘aku’ dgn ‘saya’ kan? Dua2 adalah Bahasa Melayu dan terdapat di dalam kamus dewan edisi keempat!

Em.. Oklah. Malam ni aku ingat nak berkongsi dengan sahabat2 satu fakta yang aku dapat daripada Dr. Daniel Zainal Abidin, seorang saintis yang terkenal dengan kepakarannya dalam bidang sains dan kepandaiannya dalam mengaitkan sains dengan ayat al-Quran. Kenal tak? Kalau kenal bagus la. Kalau tak kenal, buat2 kenal jer.. Dia kata;

Tahukah anda sebuah jantung yang hanya sebesar genggaman manusia biasa mempunyai tekanan yang mampu memancutkan darah setinggi sehingga 9 meter?

Agak-agak korang percaye tak? Ni antara respon2 yang aku terima setelah mengemukakan fakta ni kepada orang ramai.

“Eh, betul ke? Tingginyer! Takkan kot…”

“Haha.. Ingat aku bo**h ke nak percaya fakta daripada ko ni..”

“Iye ke Dr. Daniel ni? Aku rase 3 meter pon tak lepas..”

“Boleh percaya ke ni?”

“Walaupun ko kata fakta ni daripada Dr. Daniel, aku tak percaya selagi ko tak tunjuk bukti...”

Ish3.. Ade ke patut? Bukan fakta aku tu, fakta Dr. Daniel la. Saintis tu! Hehe.. tak patut betul. Kalau tak percaya kat aku pon, sekurang-kurangnye percayalah Dr. Daniel. Amacam, tak percaya jugak?

Kalau tak percaya jugak takpelah. Cuma aku nak bagitau korang kat sini. Kalau anda di kalangan orang yang mempunyai persoalan macam kat atas tu dalam otak anda sekarang, ataupun persoalan2 yang lain yang sama waktu dengannya…..

Aku nak ucapkan TAHNIAH! kepada anda.

Sebab ape? Sebab anda mempunyai pendirian yang kukuh sebelum menerima sesuatu maklumat. Walaupun kadang2 bila ditengok balik, mungkin kita akan rasa ada logiknya fakta yang aku bagi tadi. Ye tak? Tambah2 pulak, fakta ni daripada Dr. Daniel pulak tu. Sudah tentu orang akan mudah percaya bila dilihat dari segi pangkat, kerja dan kelulusan individu yang mengemukakan fakta tersebut.

Namun, harus diingatkan di sini, seorang muslim yang sejati takkan mudah mempercayai sesuatu maklumat tanpa disandarkan kepada bukti-bukti ataupun dalil2 yang kukuh. Walaupun pemberi maklumat adalah seorang yang terkenal dengan kepandaiannya, ke’famous’annye dan terlalu jarang orang yang tidak percaya terhadap maklumat2 yang diberikannya.

Sememangnya setiap maklumat yang kita dapat perlu diagui kesahihannya jikalau tanpa bukti yang mencukupi. Chop! Aku tak cakap setiap maklumat yang kita dapat tu tak betul. Cuma aku cakap kita perlu untuk sentiasa meragui akan kebenaran maklumat tu selagi mana tiada bukti di depan mata kita sendiri. Kerana itulah sifat sebenar seorang mukmin sejati seperti yang digambarkan Allah di dalam Surah al-Hujuraat:

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”

Ambil masa seminit dua dan cuba kita teliti dan hayati terjemahan ayat al-Quran ini. Bacala dua tiga kali untuk lebih faham. Lihat. Allah sendiri telah menyuruh kita supaya memeriksa setiap berita yang telah, sedang dan akan sampai kepada kita. Sebab kalau kita nak periksa pemberi maklumat tu samada dia fasik ataupun tidak, mungkin ianya agak mustahil bagi seorang manusia biasa seperti kita. Sebab fasik2 ini adalah masalah hati. Entah2 kita lagi fasik daripada dia. Betul tak? Na’uzubillah. Sebab kita sendiri already maklum, takwa seseorang manusia itu hanya Allah sahaja yang tahu. Kadang-kadang mungkin kita nampak dia kurang dalam melakukan ibadat2 sunat berbanding kita, tetapi pada hakikatnya takwanya kepada Allah lebih tinggi daripada kita. Mana kita tau kan? Sebab itulah, apa yang perlu kita periksa adalah sumber2 berita ataupun maklumat itu sendiri. Bukan dengan memeriksa sama ada pemberi berita itu jujur ataupun tidak.

Kemudian, Allah melanjutkan lagi dengan mengatakan bahawa jika kita tidak memeriksa sesuatu maklumat itu dengan teliti, kelak kita mungkin akan menimpakan suatu musibah dan masalah kepada sesuatu kaum (individu) dan akhirnya nanti akan menyebabkan kita menyesal di atas perbuatan2 kita tersebut. So, aku rasa korang semua faham apa yang ingin aku katakan sebenarnya malam ini. Sama-samalah kita memeriksa maklumat2 ataupun berita2 yang sampai kepada pendengaran kita semua. Jangan hanya menangguk membenarkan sedangkan kita tidak tahu pun kesahihan sesuatu maklumat tersebut, sumbernya, asalnya dan datangnya daripada mana. Jangan sampai tanpa kita sedari, kita telah pun menjadi seorang penyebar fitnah tak bertauliah yang disegani masyarakat. Huhu.. Rasanya sudah panjang aku menaip. Harap dapat menjadi iktibar buat semua. Sekian... Wallahua’lam.

jangan laa bisik2 macam nie...

p/s: 1) Panjang lagi sebenarnye aku nak tulis, tapi takut terlalu panjang.

2) Entri ni adalah disebabkan aku sendiri telah menjadi ‘mangsa’ sebuah khabar angin yang tidak diketahui asal-usulnye.. Huwaaa!!~

3) Kalau ada pape, harap dapat bertanya secara live kepada aku, jangan terus percaya kepada maklumat2 tersebut.

4) Fakta di atas tadi adalah rekaan semata-mata. Nama Dr. Daniel hanya sekadar ‘booster’ dan sebagai contoh saintis yang disegani pada masa kini.

5) Terima kasih atas kerjasama anda. Segala kesulitan amat dikesali.

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
8 Responses
  1. gravatar Tanpa Nama

    nabi bersabda "sudah cukup seseorg itu dipanggil pendusta apabila dia bercakap semua perkara yg didengarinya..."

  2. salam.

    syukran atas entry ne!

    kdg2 hati bertanya, adakah aku tidak cukup cakna andai mempersoalkan berita yg sampai? atau aku terlalu ego mempertahankan pendirian bahawa setiap berita perlu ada bukti dan pengesahan, baru boleh disebarkan.

    memang Allah sentiasa ada jawapan yg tepat!

  3. pergh!faiz,supo muna majidah doh blog mu!hehe!!good job!!ado jodoh ni~hahaha

  4. hahaha..ifab..skali lagi..xdengar laa..haha
    ratna: now u know..hehe
    tanpanama: tenkiu 4 dat info..

  5. tanpanama: cuma kalau bleh, bagi darjat hadis, sohih or dho'if..tenkiu

  6. gravatar Tanpa Nama

    sy kurang pasti sama ada sahih atau hassan. bkn dhoif atau maudhu\ atau maudhu' sohih..he2

  7. ratna>hahahaha~xleh blah ke?dah cuba dengan gergaji belum?

    Paih>ciss,koya x dgr laa..make pom la tu!hahaha!muna2!!!meh baca blog budok ni!hahaha

Related Posts with Thumbnails