Suatu ketika dulu...

Dulu…

Semasa di Maahad Tahfiz..

Aku masih ingat…

Aku seringkali mengingatkan adik-adik..

Jangan lewat untuk solat…

Diorang tanya, “kenapa xleh lewat bang?”

Aku jawab..

Sbb tujuan kita dicipta hanyalah untuk Allah,

Semata-mata…

Aku jugak bagitau..

Apabila tibanya ajal adik-adik,

Kita takkan dapat lewatkannya,

Walaupun sesaat sekalipun..

Lepas tu…

Aku siap bagi dalil lagi..

Aku ingatkan pulak diorang dengan firman Allah…

“Dimana sahaja kamu berada,

Maut pasti akan mendatangi kamu,

Sekalipun kamu berada di dalam tembok,

Yang sangat kukuh (binaannya)….”

Aku jugak suruh diorang…

Jangan tinggal solat berjemaah,

Kerana pahalanya mencecah…

27 kali ganda berbanding solat sorang2…

Diorang cakap,

“tapi… kitorang busy la bang”

Aku jawab,

Jangan suka bagi alasan..

Biarlah kita busy di dunia,

Jangan ‘busy’ di akhirat,

Ingat…

Bila kita kejar akhirat,

Dunia pasti akan merapat…

Alhamdulillah kini..

Bila ditanya khabar…

Adik-adik dah solat mengikut waktu…

Berjemaah sentiasa…

Bagus laa..

Cuma…

Sekarang baru ku tersedar,

Bila ‘busy’ yang dikatakan adik2..

Suatu ketika dulu…

Kena batang hidung sendiri…

Barulah kalut nak cover diri..

Bukan setakat lewat..

Kadangkala sampai terlepas waktu…

Berjemaah tak payah nak bicara..

Kalau dah terlepas macam tu sekali..

Berjemaah lebih la lagi…

Jauh macam langit dengan bumi…

Sekarang aku akui…

Walaupun di USIM sendiri..

Sudah ramai kawan yang sering mengingatkan diri...

Tapi..

Kenapa katil juga yang aku cari…

Bila azan sudah berbunyi…

Kenapa bantal juga yang aku peluk…

Bila pintu bilik diketuk…

Kenapa???

Sekarang…

Nasihat hanya tinggal nasihat…

Baru ku sedar...

Dulu…

Aku cukup pandai untuk berkata-kata…

Tapi bila aku sendiri yang kena…

Mulalah cari alasan merata-rata..

Bila aku sendiri yang melalui…

Baru aku mengetahui..

Teramatlah susahnya…

Tersangatlah sukarnya…

Nak beramal dengan apa yang dikata…

Baru aku maklum..

Kalam manusia memang amat mudah untuk bicara..

Tapi..

Untuk amalkan sentiasa..

Korang sendiri pun tahu mcm mana..

Tapi tak mengapa…

Yang lepas biarlah lepas…

Yang penting..

Hidup kita di masa hadapan…

Itu yang utama…

Teruskan dengan taubat nasuha..

Moga-moga diterima Tuhan yang Maha Kuasa…

Pendek kata…

Marilah kita sama-sama…

Muhasabahlah diri yang hina…

Agar tak terjerumus ke dalam neraka..

Saat orang yang kita nasihati pula…

Boleh masuk ke Syurga..

Na’uzubillah min zalik…

Kalau nak masuk syurga pun,

Biarlah masuk sama-sama…

Mintak saudara-saudara semua..

Sentiasa tegur saya…

Yang selalu sangat terleka…

Dengan nikmat-nikmat dunia…

jom u-turn sama-sama dengan aku...

Ikhlas dari aku..

hamba yang tersangat hinanya..

kepada Allah yang Esa..

Ighfirli ya Rabbi..~

Ameeen…

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Related Posts with Thumbnails