Cinta? Antara dua...

Bismillah…

Jangan mudah melafaz kasih,

Kasih itu pada siapa?

Jangan mudah melafaz sayang,

Sayang itu untuk siapa?

Jangan mudah melafaz cinta,

Cinta itu pada Yang Esa,

Cintakan bunga, bungakan layu,

Cintakan manusia kan pergi…

Best lirik lagu ni! Itu perkataan pertama yang keluar dari mulut saya apabila mendengar lagu ni. Lagu ‘Keroncong Kasih Sayang’ daripada kumpulan UNIC cukup menggamit jiwa berbanding nasyid-nasyid lain yang pernah saya dengar. Maksudnya yang agak mendalam, tapi mudah untuk difahami secara kasar. Lantas menarik tangan saya untuk menaip beberapa patah kata dalam blog ini. Cinta? Iya, cinta. Siapa boleh bagitau saya maksud cinta yang sebenar? Sebab saya tak tahu apa itu cinta. Ada orang kata cinta ini buta. Tak mengenal usia, bangsa dan negara. Erm.. Betul ke? Mungkin ada betul juga cinta itu ‘buta’. Sebab itulah kita tengok bila orang bercinta, suka meraba-raba. Ada pula orang kata cinta ni maksudnya couple. Ditambahnya pula diorang kata cinta ni fitrah manusia biasa. Jadi sesiapa yang tak couple ni dikira bukan manusia normal lah. Boleh ke macam tu? Ada patut? Tak patut.

Tapi saya agak setuju dengan pendapat kedua tu. Cinta ni fitrah. Cinta ni couple. Laa… Kenapa macam tu pulak? Betul lah. Allah memang menciptakan perasaan cinta sebagai salah satu daripada fitrah insani. Namun ingat, segala-galanya adalah untuk Allah. Perasaan cinta yang diberikan kepada kita tu adalah semata-mata untuk dicurahkan kepada Allah Ta’ala. Couple yang dibenarkan adalah ‘couple’ dengan Allah Ta’ala. Kalau kita perhatikan bila orang bercouple ni biasanya takkan lepas tangan punya. Pergi mana-mana pun pasti dengan couplenya. Buat apa-apa pun asyik teringat kat couple je. Bila rindu, contact couple. Ada apa-apa masalah, mengadu kat couple. Bila gembira bagitau couple, bila sedih pun curahkan kat couple jugak. Segala-galanya couple. Tapi, alangkah bagusnya apabila couple yang dimaksudkan itu adalah Allah Ta’ala!

Tapi bro, aku tak mampu tahan lagi perasaan cinta aku ni. Aku sangat cintakan dia. Sehari aku tak tengok dia, boleh gila agaknya. Lebih kurang macam tu lah bila salah seorang rakan saya mengadu kepada saya. Ya. Saya faham. Kadang-kadang saya sendiri tidak mampu menepis perasaan itu. Nafsu yang diciptakan oleh Allah untuk kita bukan calang-calang nafsu. Dia mampu mengawal kita walaupun dalam keadaan sedar. Kadang-kadang saya terfikir jugak, apa penawar terbaik untuk situasi macam ni. Sedangkan saya sendiri pun bermain dengan perasaan sendiri, dia boleh tanya saya pulak. Yang paling penting, kembalikan lah perasaan kita tu kepada Allah. Mungkin cara yang terbaik adalah dengan memikirkan bahawa si gadis itu juga adalah seorang insan yang diCIPTAkan oleh Allah Yang Esa. Dia cantik, dia baik, dia pandai, segala-galanya dia memilikinya. Dia perfect! Tapi ingat, kesempurnaan itu hanya layak kepada Allah. Tiada yang lebih perfect selain Dia. Kalau betul gadis itu cantik sekalipun, Allah jua yang ciptakannya. Kalau gadis itu baik sekalipun, Allah jua yang ciptakannya. Segala-galanya adalah daripada Allah. Jadi kenapa susah-susahkan fikiran kita memikirkan tentang dia. Kan lagi baik kalau kita fikirkan saja siapakah Pencipta dia. Yang menjadikan dia secantik begitu, sebaik begitu, se’perfect’ begitu.

The greatest love is Allah the Only One!

Saya tahu, kalam amat mudah untuk dituturkan. Tapi sekurang-kurangnya kita mencuba. Saya sendiri sedang mencuba apa yang telah saya pertuturkan. Memang saya tak nafikan, kat USIM sendiri, ramai gadis yang cantik2, baik2, pandai2, pendek kata memang perfect lah. Sekali dia melintas, tak terlepas pandang saya dibuatnya. Nafsu2. Apa yang perlu dibuat? Itulah. Kadang-kadang saya terfikir, adakah saya ni seorang yang fasik kepada Pencipta segala? Semakin lama di USIM, saya rasa semakin jauh daripada Allah. Bukan saya nak salahkan USIM, tapi itu lah hakikatnya. Solat selalu terlewat. Kalau semasa di Maahad Tahfiz, terlewat solat umpama satu kesalahan yang besar, sekarang bukan lagi. Apa yang mampu saya buat adalah mengadu kepada Allah tentang kelemahan hambaNya ini. Sesungguhnya memang saya tak mampu. Langsung tiada kekuatan. Saya tidak bisa menghadapi semua ini. Al-Quran saya rasakan semakin menjauh daripada saya. Semakin saya kejar, semakin cepat ia menjauhkan diri. Sehingga pada suatu hari saya terduduk lemah. Menangisi nasib diri. Apa lagi yang saya mampu buat.

Namun saya tahu, Allah sedang melihat bagaimana hambaNya menggunakan akal fikiran yang dianugerahkanNya untuk menghadapi semua ini. Ya! Saya yakin yang Allah sedang melihat saya. Sesungguhnya Dia tahu apa yang dihadapi oleh saya. Cuma Dia sengaja membiarkan saya tercari-cari jalan untuk menghadapi ujianNya. Ya Allah. Aku memohon kekuatan daripadaMu. Sesungguhnya aku langsung tiada kemampuan melainkan dengan kekuatan daripadaMu.

Kepada rakan saya, memang saya akui cinta kepada manusia yang hadir di dalam jiwa ini memang sukar sekali ditangkis, namun ianya tidak mustahil dengan izin daripada Allah. Kalaulah kita sentiasa ingat bahawa cinta Allah itu langsung tak mengecewakan. CintaNya sentiasa membawa kebahagiaan pada hati perasaan dan kehidupan kita. Dalam hidup ini, kita ada Allah untuk dicintai, yang menanti dengan penuh setia terhadap hambaNya. Cuma kita yang tak kenal cintaNya itu.Padahal pintu taubatNya sentiasa terbuka luas untuk dikunjungi. Tekadlah kita dalam mencari cinta agung itu. Moga kita sama-sama kekal mendakap cinta Pencipta perasaan CINTA.

nak cinta ke cita-cita??

Semakin jauh ku dariMu,

Semakin dekat pula Kau menghampiri daku,

Oh tuhan Yang Maha Pengasih,

Siapalah diriku di pandanganMu…

Semakin cuba ku dekati,

Semakin kuat pula kau mendugai aku,

Oh Tuhan Yang Maha Sempurna,

Kerdilnya diriku dihadapanMu…

Oh Tuhan…

 
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.
0 Responses
Related Posts with Thumbnails