Archives

Jauhnye kita memandang...

Kesian nyer...

Bismillah…

Assalamualaikum pembaca2 yang budiman.. Bertemu kita kembali dalam blog yang sama, iaitu blog kesayangan aku.. Hehe.. Semoga korang dalam rahmat Allah sentiasa..

Malam ni aku ingat nak kongsi satu citer dengan sahabat-sahabat.. Cite pasal ape? Ha, itu yang kita tak tahu..(nada los and faun)

Macam nie citenyer… tadi aku ade la test JPJ kete.. (Alhamdulillah lulus..).. So, nak dijadikan citernye, aku pi la tempat test ni pukul 7.30..(awal la,disiplin katekan)..tapi bile tgk2 nama aku kat notice board, rupe2 nye aku kena yang sesi kedua a.k.a pada pukul 11 la.. Dahla tu, nombor giliran plak yang last2 centu.. Adoii.. Nyesal aku mai awal.. Dahla semalam tu tak cukop tido.. Tapi xpelah.. Takdir Allah… Ape boleh buat..

So, sementara ak tgh menunggu tu, ada la dua org pakcik kat sebelah aku.. Diorang punye turn lebih kurang la dgn aku.. Sesi kedua.. Alhamdulillah Islam.. Sebab kat situ ramai jugak calon daripada kalangan cina.. Walaupun 70% adalah calon Melayu, tapi semuanya pakat buat kerja masing2… So xpela, aku pon sembang la ngn dua orang pakcik ni sementara menunggu giliran kitorang ni.. Banyak la yang kitorang sembang.. Terutamanya isu2 sekarang, contohnya isu Palestin, kapal konvoi LL4G yang menuju ke Gaza tu, pastu pasal kekejaman zionis la.. Pendek katanya rancak la diorang bercerita.. Aku join sikit2 je, juz angguk2 geleng2..hehe

Then, bile sampai pukul 1, tup2 pegawai JPJ tu kate sekarang ni waktu rehat.. Sampai pukul 1.45.. Punye la lame kitorang tunggu daripada pagi, ade jugak waktu rehat nye.. Tapi takpela, sebab diorang bagi alasan suruh gi makan tengahari dan solat zohor dulu.. Alhamdulillah.. Sekurang-kurangnye diorang tunjukkan jugak diorang sebagai hamba Allah yang taat walaupun tengah sibuk2 mcm tu.. Aku pun ape lagi, terus la menapak menuju ke surau..(sebab time tu poket tengah 'kering' + masih kenyang lagi kot..hehe)..

So, aku pon lepak2 la kat surau sorang2 aku.. Yang lain semua pergi kedai makan.. Sambil bukak kipas dan static kan ke arah aku.. Memang nikmat sungguh.. Dahla tengah panas time tu.. then, tgh2 aku bertafakkur seorang diri tu, sedar tak sedar jam dah tunjuk pukul 1.30.. Uish.. Cepatnye masa berlalu.. Aku pon tengok la sekeliling.. Kening aku sedikit terangkat.. Aik? Aku masih keseorangan rupenye? Mane lagi yang Islam lainnye? Tadi nampak ramai je.. Ingat nak la jugak berjemaah sekali.. Aku pun mula la mencari kelibat pakcik2 yang bersembang dengan aku tadi.. Nampak dari jauh, diorang masih duk gelak2 kat kedai makan.. Hmm.. Xpelah, husnuz zhon.. Mungkin diorang datang kot lepas ni..

Aku pun tunggu lagi 5 minit, diorang xdatang jugak.. Lepas tu, nasib baik ada lagi 3 orang calon Islam, lebih kurang sebaya ngan aku la, datang surau time tu.. So, aku pun ajak la diorang berjemaah sekali.. Selesai aje mengerjakan kewajipan sebagai seorang muslim, aku pun berpaling sekali lagi ke belakang, jumlah nye still cam tadi.. tetap kami 4 orang je yang ade.. Padahal tak silap aku ade la dalam 100 lebih yang Melayu mase kat tempat menunggu tadi.. Takpelah, aku pun cepat2 pakai kasut dan pergi la kat tempat menunggu giliran tu balik..

Yang terkejutnye, ramai la pulak orang Melayu kat situ.. Masa tu dah pukul 1.45.. Katanya pegawai JPJ tu lepas ni takde rehat dah.. Aku pun tetibe jadi musykil la.. So, aku pun tanye brader yang solat sekali ngan aku tadi..

“Ade surau lagi satu ke kat sini?”

“Erm.. Tak silap, yang ni je kot.. Aku dah datang byk kali.. Mane ade surau lain.. Kecik je tempat ni aku rase” Dia jawab.

Aku pun tersentak.. Baru aku sedar.. oOoo... Patut laa.. Selama ini, aku selalu sangat mendapat sms daripada kawan2 yang menyuruh kita sama2 berdoa untuk saudara2 seIslam kita di Gaza.. Korang pun mesti selalu jugak dapat kan? Bagus la.. Sampaikan, kadang2 tu aku sehingga dipaksa mengikuti solat hajat di masjid kononnya nak berdoa untuk saudara2 seaqidah kita.. Banyak jugak usaha kita untuk membantu rakyat Palestin rupenye.. Memang.. Bila kita tengok balik, terlalu banyak sangat2 usaha doa dan jugak solat2 hajat yang kita lakukan semata-mata untuk saudara kita di Palestin.. Bagus la macam tu..

Tapi pernah ke walau sekali kita terfikir, kenapa dalam banyak2 kita berdoa dan solat hajat, tapi doa kita, permintaan kita tak pernah pun dikabulkan Allah.. rakyat Palestin tetap juga ditindas seperti biasa.. Kita selalu sangat berdoa untuk kehancuran Yahudi laknatullah, tapi bila kita tengok balik, Yahudi tetap jugak bermarajalela.. Daripada dulu sampai la sekarang.. Kenapa agaknya??? Di manakah silapnya?? Ataupun adakah sahabat-sahabat rasa kita masih belum lagi cukup orang2 Islam untuk berdoa? Aku rasa tidak. Sesekali tidak.

Sebenarnya, kita dah cukup banyak sangat berdoa.. Tapi masih tetap juga tidak dikabulkan oleh Allah.. Sebab apa? Kerana diri kita ni sendiri masih lagi belum cukup baik.. Kita tengok, seungguhnya terlalu banyak maksiat2 yang kita lakukan sehingga kita tak perasan maksiat2 tu lah yang sebenarnya menyebabkan doa2 kita dihijab daripada dikabulkan oleh Allah.. Tapi kite langsung tak sedar tentang itu.. Kita cukup bersemangat apabila bercakap tentang jihad di medan peperangan, tapi bila masuk saje bab jihad terhadap diri sendiri, semua terdiam.. Semua buat2 jahil.. Sebab apa? Nampak sangat sebab hati kita ni masih lagi belum cukup bersih..

Sedar tak sedar, kat dunia ni memang ramai sangat orang Islam.. Sebagai contoh yang aku citer kat tempat lesen aku tadi la.. Tapi cuba kalau kita fikir, berapa kerat sangat yang betul2 Islam? Yang suci hatinya, yang bersih amalannya? Sukar sekali nak jumpa orang yang macam tu masa sekarang ni.. Betul tak? Semua orang memang cukup pandai nak berkata-kata, tapi bila dah kena je kat batang hidung sendiri, mula la pakat2 menunding jari kepada pihak lain..

ramai sangat rupanya yang berdoa...

Kesimpulannya, jika begini lah keadaan kita, aku rasa Palestin pasti tak akan bebas sampai bila2.. Yahudi tetap juga akan bermaharajalela.. Dan kita akan tetap dengan angan2 mat jenin kita.. kononnya nak selamatkan rakyat Palestin, tapi diri sendiri, dilupakan.. Yela.. Sebab selama ni kita langsung tak sedar yang doa kita tak pernah sampai pun ke langit ketujuh.. Nak buat macam mana, maksiat dan dosa masih tetap dilakukan tanpa ada perasaan bersalah.. Memang.. Kita terlalu leka melihat semut di seberang lautan sehingga melupakan gajah di depan mata.. Jadi, aku rasa dah cukup panjang aku menulis..

Akhir kata, marilah sama-sama kita bermuhasabah diri, sebelum bala Allah menimpa kita pula bertubi-tubi…sekian~

p/s: 1) Pesanan ni juga khas buat diriku yang selalu terleka..

2) Kalau tak setuju ngan pendapat aku, korang boleh komen di bawah ni.. Jangan malu-malu kucing~

3) Sob3.. Lepas aku tulis sendiri, baru nak rasa insaf.. hadoii..

4) Moga2 insaf yang berkekalan buatku dan sahabat-sahabat semua.. Ameen~~

Related Posts with Thumbnails